Rhetorica


Теория за дигиталната реторика
август 4, 2009, 6:55 am
Filed under: Виртуална реторика

Теория  за реториката в дигиталните пространства или дигитална реторика

Вероятна  разлика между дигиталната реторика и реторика в дигиталните пространства

Би  ли могла реториката в дигиталните  пространства да функционира тропологично?

Това е все едно дали би могла реториката да съставлява онова, което Шарън Кроули и Дебора Хоухий в Древна реторика описват като изкусно заместване (438).

За да изследваме този въпрос още по–задълбочено, трябва да си дадем отговор на друг един въпрос: Какво, с какво се замества изкусно?

Нека  да разгледаме този въпрос чрез характерен преносен смисъл на дума – с този на инверсията.

Както отбелязват Шарън Кроули и Дебора Хоухий, лингвистичната инверсия доказва, че преносен смисъл на дума, премества даден термин от неговото обичайно място, някъде другаде (433). Тропата на инверсията изглежда особено подходяща за нашата настояща тема на изследване, тъй като ние основно се интересуваме от пространството, от дигиталното пространство, от място. Инверсията всъщност, хвърля светлина върху онова, което би могло да бъде най–голямата неоткрита тропа, която пък от своя страна, обикновено се среща в реторичните проучвания. Наистина, инверсията подчертава наличието на напрежение между два термина, разглеждани някога като равностойни: (1) реториката в дигиталните  пространства и (2) самата дигитална реторика. Това ясно определя целта на нашето изследване (реториката) в определено място – дигиталното пространство. Тук, във връзка с нашето изследване, няма никакво объркване, нито по отношение на това какво изследваме, нито пък по отношение на това, къде провеждаме изследването. И все пак, когато обсъждаме понятието дигитална реторика, ние отбелязваме наличието на инверсия, на разместване. Накратко, обектът на изследването се подменя от мястото на изследването.

Тази  ловка подмяна дава много ярко неблагоприятно отражение върху реториката в дигиталните пространства и риториката като наука. Всъщност, именно нашата гледна точка е тази, въз основа на която съществува разпространяването на посредствена научност, най–вече заради действащата инверсия дигиталната реторика. Изграждането на този особен вид компетентност ние наричаме дигитална реторика. Учените подлагат на щателно проучване с поглед към дигиталното пространство. Следователно, една теория за дигитална реторика би могла да бъде последното постмодерно раздвижване – заместващ определена субстанция, начин.

Превод от английски –  Виктор Чудилов


Определение за реторика

Нека  да започнем с въпроса, какво е това, което в нашия случай, искаме да кажем с реторика? Как да разглеждаме реториката с оглед на нашето определение за дигитална реторика? Понятието убедително символно взаимодействие изглежда е израз на гледната точка на Кенет Бърк по отношение на реториката. Всъщност, Бърк изглежда крайно настоятелен в издирването и откриването на мястото на реториката в дигитални пространства. При положение, че дадем определение на реториката чрез понятия на Бърк, ще трябва да прекрачим границата и да опрем до явления като етос, логос и патос. А това, всъщност е нашето истинско обяснение за убедителни промени. В Реторика на мотивите, Кенет Бърк излага становището, че трябва да възприемаме реториката не като някаква определена реч, а като всеобща разпознавателна дейност, която дължи своята убедителност много повече на незначителни повторения и глупави ежедневни усилия, отколкото на някакви изключителни риторични умения. Вероятно, това се отнася за дигитални пространства, след като тези пространства твърде много са се превърнали в проблем на незначителни повторения и ежедневни усилия. И така, кое ли е онова нещо, което ден след ден ни кара да се връщаме към същия онзи стар website? Кое ли е онова нещо, което ни убеждава отново и отново да опираме до него? Може би, не е това, че сме били убедени от някакъв си уж, ритор. Напълно възможно е в цифровите пространства да са се объркали понятията на спорния ритор, с тези на автора.

vretor

Превод от английски – Виктор Чудилов


Определение за цифрови медии/пространства

За  да изучим по–качествено дейността на дигиналната реторика, най-добре би било да изясним нейния обект на изследване – дигиталната медия. Не бихме могли да допуснем евентуалния факт, понятието дигитален / цифров да бъде разглеждано на малко по–високо равнище от понятието метод за медийно разпространение. За да бъде със своя самостоятелна форма на изследване, обектът на дигиталната реторика трябва да разполага с обособено, жизнено, и цялостно съществуване в областта на дигиталните пространства. Също така, важно е да се знае, че технологиите, които улесняват и поддържат тези дигитални пространства, не са нито добри, нито лоши, нито пък изпълняват някаква неутрална роля в качествено отношение. Както виждаме в последното изложение на Фред Търнър за киберкултурата, дигиталната медия разполага с повече от своя вероятен дял от идеологически материал (Контракултура). Добре би било всеки проект, разположен в дигитална среда – особено в мрежовото пространство на хипертекста (интернет), достатъчно добре да се съобразява с откритието на Търнър, посветено на киберкултурата.

Превод от английски – Виктор Чудилов

vretor


Вашият коментар so far
Вашият коментар



Вашият коментар