Rhetorica


Характерни особености на блога и възможности за приложение
август 4, 2009, 6:53 am
Filed under: Виртуална реторика

Михаил Стефанов – студент в магистърска програма Реторика, ФФ

По тази М. Стефанов има публикация в сп. Бизнес секретар, бр. 1, 2008

Позоваването е задължително

1.      Уточнения, свързани с понятието „блог“

Понятието Блог (съкратено от уеб лог, англ. web log) се свързва с определен тип уебсайт, материалите в който се пишат в хронологичен ред и обикновено са паказвани в обратна хронология (последните написани се появяват първи). В английския език думата „блог“ означава и глагол в смисъл на „поддържам или добавям съдържание към блог“.

Терминът уеблог е измислен от Джон Берджър (англ. Jorn Barger) на 17 декември 1997 г.  Кратката му форма блог е изобретение на Питър Мерхолц (англ. Peter Merholz), след което думата започва да се използва едновременно за съществително, посочващо конкретния интернет дневник, и за глагол, обозначаващ действието на поддържането на подобен сайт.

Блоговете съдържат коментари или новини по конкретен въпрос като храна, политика или местни новини; някои функционират и като лични онлайн дневници. Стандартният блог съдържа комбнация от текст, образи, връзки към други блогове, както и още медии по конкретната тема на списване. Възможността за читателите да оставят коментари в интерактивен формат е основна част от много блогове.

Повечето блогове са текстово базирани в основната си част, въпреки че някои се фокусират върху изкуство (artlog – артлог – от art – англ. изкуство), фотография (фотоблог), видео (vlog – влог, съкратено от видео-лог), музика (MP3 blog), аудио (podcasting) или сексуални взаимоотношения (Adult blog)

Повечето блогове са част от по-широка мрежа или социална медия.

През май 2007 г, интернет търсачката за блогове Technorati преглежда повече от 71 млн. блога. По някои данни всяка секунда са регистрирани 2 нови блога.

В последните години блоговете несъмнено се превърнаха в един от най-използваните комуникационни инструменти на нашето време.

2. Предпоставки за възникването на блоговете

Няколко са основните предпоставки за развитието на блоговете и те до една са свързани пряко с развитието на интернет (което е напълно разбираемо с оглед на това, че блоговете са изцяло интернет феномен).

От една страна тяхната поява се свързва именно с наблюдаваната в последните години промяна на уеб пространството от зона, в която потребителите получават информация, в място, в което те създават самото съдържание (или поне голяма част от него) – т.нар. Web 2.0. Като част от тази тенденция се появяват социалните мрежи (като MySpace, LinkedIn, Facebook), в които потребителите сами създават и развиват своя профил; уики (англ. wiki) форматите, най-популярният от които е онлайн енциклопедията Wikipedia, чието съдържание се генерира изцяло от потребителите и то на доброволен принцип, като всеки потребител може да бъде и редактор на останалите материали. И като един от основните белези на комуникационната промяна, настъпила в онлайн средата, се появяват и блоговете, за да се превърнат в един от най-ярките феномени на нашето време.

Разбира се, те не се появяват самоцелно, а като отговор на нуждата на потребителите да изявят себе си, да участват в един глобален разговор, в който всеки може да бъде чут и всяко мнение – зачетено. По този начин само за няколко години блоговете се превръщат и в основен комуникационен инструмент на гражданското общество – в тях много граждански и неправителствени организации откриват изключително ефективен (както финансово, така и от гледна точка на обхват) начин да изразят активната си позиция и да популяризират дейността си, като едновременно с това постепенно изграждат около своя блог цяла общност от заинтересовани и активни потребители. Бързо набиращите скорост блогове се превръщат в заплаха за официалната власт в множество страни и първите блогъри се озовават в затвора. Откъдето продължават да пишат и печелят още повече популярност и влияние (пример за това е египетският активист Ала Ахмед, награден за своя блог Manal & Alaa’s Bit Bucket от Репортери без граница, който е арестуван за участието си в мирна демонстрация по улиците на Кайро през 2005 г. и става един от първите хора, които блог-ват от затвор).

Голяма част и от компаниите виждат в блоговете прекрасна възможност да се докоснат до своите публики по различен, много по-близък, неформален и открит начин. По тази причина другата част от блогосферата, която стремглаво набира скорост, е именно корпоративната.

Използваният по-долу хронологичен ред на представяне на развитието на блоговете има за цел да илюстрира как едно понятие (в случая „блог“) се видоизменя и само за няколко кратки в исторически план години от асоциация с личен онлайн дневник се превръща в един от най-ефективните съвременни комуникационни инструменти – синоним на свободната воля и свободата на словото, на общуването без граници, на откритата комуникация на отговорния бизнес с публиките.

3. Исторически преглед на развитието на блоговете
3.1. Преди 2000 г.

Преди блоговете да станат толкова популярни, съществуват дигитални общества под много различни форми като e-mail списъци и системи за бюлетини. През 90-те години се появява и софтуерът за Интернет форуми, който бързо набира скорост и форумите се превръщат в яосновно средство за общуване на много от сърфиращите Мрежата, което остава широко използвано и днес.

Съвременният блог възниква от онлайн дневника, където потребителите описват случващото се в живота им. Повечето от тези пишещи наричат себе си журналисти или diarists (от diary, англ. дневник). Един от тях, Джъстин Хол (англ. Justin Hall), стартирал своя онлайн дневник през 1994 г, докато е студент в колежа Swarthmore, е считан за един от най-ранните блогъри (от blogger, англ. човек, който поддържа блог), заедно с Джери Пурне (англ. Jerry Pournelle).

Съществуват, разбира се, и други форми на онлайн журнали. Един от забележителните примери е широко четеният дневник на програмиста на компютърни игри Джон Кармак (англ. John Carmack), публикуван през специален протокол.

Много уеб сайтове, както корпоративни, така и лични, имат секция Новини, от която най-често има достъп от началната страница и публикациите в която са сортирани по дата. Пример за базирани на новини уеблогове е сайтът на Institute for Public Accuracy, в който от началото на 1998 г. се публикуват кратки новини няколко пъти седмично

Ранните блогове са чисто и просто ръчно обновявани компоненти от обикновени уебсайтове. Развитието на технологиите обаче, което прави възможно създаването и поддръжката на публикации в обърнат хронологичен ред, превръща сложния преди процес на публикуване достъпен до много по-голяма и с не толкова технически знания аудитория. Така в крайна сметка се появява това ясно различимо съсловие от хора, публикуващи материали в Мрежата, което създава блоговете. Например, характерна черта от поддръжката на блогове днес е употребата на софтуер за браузъри – блоговете могат да бъдат качени на специална блог хостинг услуга, да бъдат създавани със специален софтуер за блогове като WordPress, Movable Type, blogger или LiveJournal, или да бъдат качени със стандартен хостинг като DreamHost.

След относително бавен старт, блоговете започват бързо да набират скорост: сайтът Xanga, пуснат през 1996 г, до 1997 г има само 100 дневника, но пред декември 2005 г те са вече над 20 млн. Употребата на блогове се покачва най-рязко в годините след 1999 г, допълнително подкрепена и от почти едновременната поява на първите онлайн блог услуги:

  • Open Diary стартира през октомври 1998 г, и само месеци след старта си има няколко хиляди онлайн дневника. Именно в Open Diary за пръв път се въвеждат читателските коментари – това е първата блог общност, в която потребителит могат да оставят коментарите си под материалите на други потребители.
  • Брад Фицпатрик (англ. Brad Fitzpatrick), добре познат блогър, стартира LiveJournal през март 1999 г.
  • Андрю Смейлс (англ. Andrew Smales) създава Pitas.com през юли 1999 г като по-лесна алтернатива на поддържането на секция „новини“ на интернет страница, следван от Diaryland през септември 1999 г, услуга, фокусирана основно върху създаването на общност от персонални онлайн дневници.
  • Евън Уилиямс (англ. Evan Williams) и Мег Хуриън (англ. Meg Hourihan) стартират blogger.com през август 1999 г – сайт, който Google закупи през февруари 2003 г.

Блоговете вече съчетават елементите на персоналната уеб страница с инструменти, които улесняват препратките към други страници, като по този начин с появата и на търсещите машини за блогове, блогърите имат възможност да проследят препратките, които ги свързат с други потребители с подобни на техните интереси.

3.2. От 2001 до 2004 г.

През 2001 г се появяват няколко от най-четените американски блога: AndrewSullivan.com, Politics1.com, Political Wire, Instapundit, — като във всички тях се обсъждат основно политически теми.

До 2001 блоговете са набрали такава скорост, че започват да се появяват наръчници за създаването им. Значението на обществото от блогъри също бързо се увеличава. Редица известни журналистически училища започват да изследват блоговете и да търсят разликите между писането в тях и традиционния журналистически процес.

От 2002 г. блоговете привличат сериозно внимание заради ролята си в изнасянето, оформянето и коментирането на новините. Войната в Ирак кара американските блогъри да заемат добре премерени и силно емоционални позиции, които обаче силно варират от традиционното разделение „ляво-дясно“ на политическия спектър. Много политици също започват свои блогове, за да изразят позиция относно войната, което затвърждава позицията на блоговете на източник на новини.

Пример за влиянието и една от възможните употреби на блоговете е случаят с водача на мнозинството в американския Сенат Трент Лот. През 2002 г. по време на тържество в чест на сенатор Стром Търмонд, Лот изнася реч, с която казва, че САЩ са щели да бъдат много по-развита държава, ако Търмонд е бил избран за президент в средата на миналия век. Критиците на Лот виждат в тези коментари негласно одобрение на расовата сегрегация, защитавана от Търмонд по време на президентската му кампания през 1948 г. Тази гледна точка е подсилена и от документи и записани интервюта, които са открити от блогъри.

Въпреки че Лот изнася речта си по време на публично събитие, посетено от медиите, никоя влиятелна медийна организация не прави изявленията му обществено достояние до момента, в който блоговете не раздухват историята. Чрез тях се създава сериозна политическа криза, която принуждава Лот да подаде оставка като лидер на водещата политическа сила.

Влиянието на тази история дава много по-висока достоверност на блоговете като средство за разпространение на новини. И въпреки че все още на тях се гледа по-скоро като на преносители на слухове, блогърите понякога наистина са водещ фактор при извеждането на важна информация на общественото внимание, а традиционните медии им дишат прахта. Въпреки това, повечето блогове все още реагират на материали, първоначално публикувани в други медии.

Именно чрез блоговете се привлича и вниманието към по-нестандартни новинарски източници. Например, редица испански блогове публикуват линкове към охранителните камери в Мадрид, за да може чрез тях целият свят да наблюдава огромната анти-терористична демострация, която изпълни улиците на испанската столица след атентатите на 11 март.

Блогърите започват да осъществяват и коментари в реално време на телевизионни предавания, като транскрибират и коментират изказвания на известни личности  докато гледат телевизионното предаване – процес, който по-късно получава името „liveblogging.“ (блог на живо).

3.3. 2004 – до днес

През 2004 г. ролята на блоговете става все по-значима, след като политически консултанти, новинарски услуги и политици започват да ги използват като инструменти за предаване на послания и формиране на мнение.

Редица печатни медии започват да правят преглед на блоговете, в САЩ се отпечатват и няколко антологии на блогове, телевизионни предавания изграждат свои блогове, а авторитетният речник Merriam-Webster‘s Dictionary обявява „блог“ за дума на годината през 2004 г.

През Януари 2005 г. списание Fortune прави списък с 8 блогъри, които бизнесът не бива да пренебрегва.


Вашият коментар so far
Вашият коментар



Вашият коментар